20 April 2010

laki dan perempuan

huhuhhuhu....actually tak tau pe motif rulis post ni...tapi ni cme pandangn aku je.....

laki da perempuan...of cos la berbeze...k we start first with the gurl......emm....aku pon bukan perempuan so...tak tau sgt la pe nk tulis...tapi bg gurl yg bce....kalo ade salah silap just komen k...t aku betolkan semule.....

perempuan.....
ramai org ckp perempuan ni lembut....penyayang.....caring....ske amnil berat n perihatin n byk lagi la yg positif.....
aku tak penah nafikan pon....tapi kite kne igt...ade kaha perempuan tiap mase mcm tu...adekah perempuan akan tiap saat menunjukkn diri mereke baik....kadang2....si perempuan ni ade pasang sururtnye,,,,tu yg pasti...mereke tidak akn tiap mase tenang....penyayang.....n so on....but aku juga tak dapat menafikan semua perempuan macm tu....cume pe yg bole aku ckp adelah perempuan ni berbeze....kite kne fikir sejenak kalo kite nk ckp semue perempuan same....bagi lelaki....aku cume ingin igtkan bhawa..perempuan ni tuhan da jadikan terlalu byk perasaan terlalu byk daya penarik dan tak lupe juga salah satu pencabar yg terbesar kesabaran kite sebagai seorang lelaki.....huhuhhu...tu yg pasti....tapi kite sebagai kaum lelaki kne igt...perempuan ni di ciptakan utk kite sebagai pembntu kite...sebagai pendorong kite...sebagai permotivasi secara tidak langsong kepade kite........so kite kne hargai mereke.......biar mereke rase dihargai....baru lah semue sifat2 yg aku da sebutkan di atas akan mereke tonjolkan dan mereke akan sentiase tersenyum je......aku cakap camni aku juga cakap pade diri ku....aku juga kadang2 jaranag mempraktikkan i semue.....so that is why la dalam hubungan aku mengalami pasang sururtnye.....begitu juge dgn korang....so kaum laki...pe kate kite try care ni then kite tgk hasilnye k........bagi kaum perempuan.....aku sgt hargai korang.......ibu aku, bakal isteri aku...huhuhu....adik dan kakak aku....dan semue kawan aku.......(perempuan)...aku tetap hargai korang even pe yg da kite lalui bersame........maafkan aku jike ade tersalah bhase dan terluke kan ati korang,.........

haaa....skang tibe tang lelaki lak....ni best ni nk mencurah kan perasaan ni.....

lelaki......selalu di label...kasar...ganas...tak berhati perot......takde perasaan.........huhuhuhuhuhu....(besenye perempuan la....)....pe la korang ni...huhuhu
aku tak nafikan tu semue......tapi aku cume bg analogi so korang pikirkan la ye...........
seorang lelaki yg tidak mempunyai sifat seperti di atas.........kemungkinan besar ramai perempuan yg suke..........dan mereke tinggal di sebuah kampong......tibe2...dtg sekumpulan pemberontak dan mengamcam kaum wanita........wahai kaum hawe...siapakh yg kamu harapkan untuk melindungi kamu semue.......
huhuh..tu analogi ku...simple....tapi aku harap korang fhm.......senang.....lelaki mmg Allah ciptakn seperti tu tujuannye menjadi pemimpin(suami) kepade kaum yg memerlukan(wanita/isteri).......sebab itu laki seperti yg korang anggapkan.....tapi aku juga tidak menagikan bahawa ade segolongn laki yg benar2 tidak  mempunyai perasaan jhanye tau menindas wanita......tu aku tak nafikan sbb da byk kes berlaku kan......bg yg tu aku admit yg laki adde kelemahan........tapi korang kne igt...ati lelaki seperti kerak nasi....keras....tak ramai yg suke mkn......tapi kalo di campor dgn air...lembot juge......so kaum hawa yg di perlukan untuk mencurah air(kasih syg) ke hati lelaki agar menjadi lembot tetapi tidak hilang sifat asal mereke............lelaki ni terlalu byk tanggungjawab...kkdg mereke rase tertekan ngn tanggungjawab dan beban yg mereke pikul...mmg benar tu da mmg menjadi tanggungjwb lelaki....tetapi kaum hawa yg aku nyatakan seperti di atas yg merupakan pemabantu kepade lelaki.....korang la yg berperanan membantu meringankan beban kaum lelaki.......bukan mksdku korang juga kene pikul tanggungjawab mereke....tapi korang la permotivasi terbaik kepade lelaki.....so korang fhm pe tugas korang...kkdg lelaki ni kalo perempuan yg nasihatkan die...depan2 je die tak nk ikot sbb ego tapi blakang2 ikot gak......huhuhuhh tambah lagi perempuan yg die suke or syg........confirm........

so...laki dan perepuan.....sebenarnye.,....Allah da jadikan kite ni saling memerlukan......salaing mempunyai kelebihan dan kekuranagan....so jgn la kite berat sebelah dalam menafsir........salah tu......sbb jike kite salah menafsir....kite bermain dgn perasaan org....dan ini boleh menyababkan keadaan semakin buruk....berfikir la sebelom mengeluarkan perkataan dari mulot kite......

tai satu yg aku suke nk tegaskan.......laki tak semuenye same....dan perempuan tidak semuenye same......kite takkan boleh nak samekan mereke sbb hakikatnye mereke takkn same.......jike hari ini kite terjumpe yg buruk....hari esok kite terjumpe yg buruk.....dan hari2 seterusnye kite juge akan terjumpe yg buruk......tu tak bermaksod hidop kite ni mmg ditakdirkan untuk yg buruk.....kite kne igt.....yg manis tak semestinye baik dan yg pahit tak sepertinye buruk.......sebenarnye yg datang kepade kite tu umpama neutral....dan kite la yg mencorakknnye menjadi buruk atau pon baik....fikir2kan la......aku sebenarnye tak la pandai sgt nk menafsir org...tp aku suke memerhati dan melihat sekeliling...sbb tu la aku berani tulis ni semue......tapi aku rase ade kekurangannye....so kepade sesiape yg terbace post aku ni......komen la yekat bwh...t aku akan update dari semase ke semase.....salam bahagie untuk smue...

dirhaf syg yah.....

4 comments:

  1. ermmmbtol lar tue perw yg frd ckp..pmpuan ade psg surut nyer...
    kdg2 dia akn jadi yng pnyayang sgt n kdg2 dy blh jadi ksr...
    xsemua owg itu sempurna...tp tuhan da ttpkan yg pmpuan ade ciri pnyayang lembut...
    n ape tah lagi...
    cume kpd yg xknl pmpuan dgn mndalam yg akn anggp ppuan ny mcm2..
    cmtuelar jgak dgn pndangan pmpuan..xsemua laki dlm dunia kasar,ganar or what...
    tp bler kter tahu siape dy...
    kter akn tahu segalanyerw....:)

    ReplyDelete
  2. law nk bce blo iera or nk komen paper...
    http://lifeiera.blogspot.com.

    ReplyDelete
  3. ye lah ye lah, agree. cant argue more ;p hahah.

    ReplyDelete
  4. frd....tlg...cmner nk ltak lagu ny????haih!!!

    ReplyDelete